Proeve van bekwaamheid

Competenties uitgelicht

Innoveren

Met betrekking van nieuwe ideeën zijn we met de stakeholders in Emmeloord tot een conclusie gekomen dat het sociaal media een belangrijk onderdeel is voor Praxis. Daarom hebben wij dit opgepakt. Ik vind het een belangrijk bewijsstuk omdat het laat zien hoe mijn voortgang en functioneren zich heeft ontwikkeld. In dit voorbeeld komen alle gedrag indicatoren bij elkaar zoals nieuwe ideeën opperen, creatieve wijze verbetering ontwerpen en de mogelijkheid om technologie toe te passen.

Dit bewijsstuk laat zien dat ik een nieuw idee heb voorgesteld (namelijk actief zijn op sociaal media) en op creatieve wijze verbeteringen heb doorgevoerd. Ik heb gezocht naar content maker binnen praxis en verzocht of zij een header had voor onze facebook.

Zie bewijslast moduul 3 E-commerce

Waardecreatie

In moduul 1 Retail Exploration vind ik een belangrijk bewijsstuk omdat het laat zien hoe mijn functioneren en voortgang zich heeft ontwikkeld. In dit werkbeoordeling is mijn groei te zien. De bijbehorende gedrag indicatoren passen goed bij de uitkomst van dit moduul. In het onderzoek word de trends en ontwikkelingen in omgeving onderzocht en kijk je naar het consumenten gedrag. Daarnaast heb ik mogelijkheden gezocht om interactie te zoeken met de klant en is het belang van duurzaam ondernemen aan orde. Hieruit is een duidelijke infograpic en protoype ontstaan.

Zie bewijslast moduul 1 Retail Exploration

Resultaat gericht handelen

Moduul 7 past goed bij de competentie resultaat gericht handelen. Dit een goed bewijsstuk omdat een prototype daadwerkelijk is uitgevoerd om de werkvloer. Dit vraagt om een proactieve houding tegen over mijn medewerkers en stakeholders. Want ook als het tegenzit moet er doorzettingsvermogen plaatsvinden. Doordat een eerder prototype bedacht was vraagt dit gedrevenheid van mij om het daadwerkelijk door te zetten naar een nader filiaal. Daarnaast zijn de volgende gedrag indicatoren toegepast: 3.1 Je toont een proactieve houding, toont gedrevenheid en hebt een hoge prestatiemotivatie binnen gegeven kaders. 3.2 Je bent in staat om prioriteiten te stellen en neemt besluiten om beoogde resultaten te bereiken. 3.3 Je toont flexibiliteit door je aan te passen in veranderende omstandigheden. 3.4 Je intervenieert wanneer het beoogde resultaat niet behaald dreigt te worden. Door een aantal tussenmetingen heb ik aanpassingen kunnen doen omdat beoogde resultaten niet behaald zouden worden.

Zie moduul 7, verandering management voor de bewijslast

Leiderschap

In het gehele PPO komt het stukje leiderschap in voor. Dat komt omdat je hier dagelijks mee te maken hebt. In dit bewijslast wil ik graag een onderdeel van moduul 4 toelichten. Hierbij heb ik namelijk de gedragsindicatoren toegepast van leiderschap.de bijbehorende gedragsindicatoren zijn 1. Je neemt de regie in bekende situaties waarin dat van jou gevraagd wordt. 2. Je toont persoonlijk leiderschap door voorbeeldgedrag als beginnend leidinggevende. Je bent enthousiast en kan als leider anderen motiveren. 3. Je kent verschillende leiderschapsstijlen en kan een rol aannemen die bij jou past. 4. Je bent je bewust van de waarden en cultuur van de (eigen) onderneming of Retail organisatie en je bent je bewust van je eigen persoonlijke waarden.

Normaal zou ik het voorbeeld niet snel uit handen geven, maar dat heb ik in deze situatie anders gedaan. Hierin heb ik de medewerker aangestuurd op een belangrijke verantwoordelijke taak. In heb de situatie aangevoeld en een begeleidende leiderschapsstijl toegepast. Daarnaast door voorbeeldgedrag te tonen wist ze hoe het uitgevoerd moest worden

Zie bewijslast moduul 4, procesoptimalisatie 

Managen en organiseren

Ik vind moduul 5 een goede bewijslast voor deze competentie. In dit voorbeeld is het inwerkbeleid aangepast naar een gestructureerd inwerkplan. Dit past bij de gedragsindicator 1. Je kunt jouw werk dusdanig structureren en organiseren dat het voor jezelf overzichtelijk is en voor een ander te volgen. Daarnaast is het belangrijk om de werkzaamheden te plannen en de voortgang te bewaken. Dit hebben we samen met de stakeholders gedaan. Uiteindelijk heb ik een presentatie gepresenteerd over het nieuwe inwerkplan. Hierbij heb ik feedback ontvangen maar heb ik ook voorstellen gedaan over de bedrijfsvoering van de Retail organisatie.

Zie moduul 5 menselijk kapitaal

Samenwerken en netwerken

In moduul 7 waren mijn stakeholders en ik nou verbonden aan de samenwerking. Er zijn veel werkoverleggen geweest wat past bij de gedragsindicator 6.1. Je levert in groepsverband een actieve en inhoudelijke bijdrage door gemotiveerd en constructief samen te werken met anderen om doelen te behalen. Het was voor mij een nieuw filiaal en bouwde ik netwerken en relaties op binnen en buiten het filiaal. Ik heb mij laten zien dat ik dit goede uitgevoerd heb. Daarnaast hebben wij afspraken gemaakt wat past bij gedragsindicator 6.3 Je houd je aan afspraken en draagt actief bij aan het behalen van het gewenste resultaat. Om elkaar goed te begrijpen en waarderen was het ook voor mij belangrijk om een goede werkrelatie te hebben met anderen (6.2)

Ik verwijs graag door naar bewijslast moduul 7, veranderingsmanagement

Onderzoekend vermogen

Moduul 6 is een goed bewijsstuk voor de competentie onderzoekend vermogen. Dit was een van mijn grootste onderzoeken die ik uitgevoerd heb. Hierbij is een een onderzoek gedaan met verschillende methodes, zoals een Destep en de marketingmix 7 P's methode. Dit sloot erg aan op de volgende bijhorende gedragsindicatoren: 7.1 Je toont in je werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding gericht op het begrijpen van vraagstukken. 7.2 Je kunt op basis van bestaande richtlijnen en procedures een onderzoekaanpak opstellen voor vraagstukken op operationeel/tactisch niveau. 7.3 Je voert met behulp van beproefde methoden onderzoek uit. 7.4 Je kunt de resultaten van onderzoek gebruiken om verbeteringen voor te stellen en door te voeren voor een onderdeel van de (eigen) onderneming of retailorganisatie. Ik heb dit verslag dit begin dit jaar gemaakt en hebben de onderzoeken mij nieuwe inzichten gegeven. Door het onderzoek ook breed te houden en anders vestigingsmanagers erbij te betrekken heb ik veel kunnen leren.

Zie bewijslast moduul 6, sturing en financiën 

Analytisch vermogen

De gedragindicatoren van analystisch vermogen zijn als volgt: Je analyseert met behulp van bekende richtlijnen en procedures op systematische wijze een probleem, situatie of proces. 8.2 Je kunt relevante data voor een (eigen) onderneming of retailorganisatie selecteren en gebruiken om een verbetervoorstel te maken. 8.3 Je begrijpt de herkomst en samenhang van data en kan dat analyseren met behulp van bekende richtlijnen en procedures. 8.4 Je ontleent betekenis aan financiële overzichten, kengetallen en prestatie-indicatoren en kan op basis hiervan beslissingen nemen op operationeel niveau. Voor analystisch vermogen paste moduul 6 sturing en financiën het beste bij. Ik vond dit een zeer belangrijke competentie, omdat ik cijfermatig bedrijfscijfers ben analyseren. Door relevante date te selecteren is er uiteindelijk een probleemstelling uit voortgekomen. Hieruit is gebleken dat een gat was ontstaan in Emmeloord t.o.v. landelijke cijfers bij derving en conversie.

Zie verslag moduul 6 voor de bewijslast

Lerend vermogen

In het PPO-verslag ben je continu bezig met je jezelf te ontwikkelen in een persoonlijke en professionele visie, reflectie en feedback. Omdat ik in het laatste bedrijfsbezoek een goede feedback kreeg van Remco wil ik dit graag toelichten. Hij merkte dat ik mij wilde ontwikkelen in mijn leerdoel en dat zag hij ook. Ik heb meerdere punten benoemd waarin ik mij wilde ontwikkelen. Bijvoorbeeld dat ik kritische feedback kan ontvangen en dat ik daar echt iets mee wil doen.

Ik verwijs graag naar samenvatting van het bedrijfsbezoek

Communiceren

Aangezien communiceren erg past om mijn leerdoel, kan in de competentie daaraan verbinden. Het is een situatie geweest met een collega in Lelystad palazzo. Zij was enorm overtuigd van haar eigen gelijk. Normaal zou ik er van weg lopen, maar toen heb ik het op een andere manier aangepakt. Zo heb ik gedragsindicator 10.1 toegepast, Je luistert actief naar anderen, reageert zowel verbaal als non-verbaal met begrip en respect. Zo heb ik rustig naar haar geluisterd. Dit kon ik in leerjaar één nog niet. Ik zie daarom in mijzelf ontwikkeling groeien. Om toch samen tussen 1 deur te kunnen, heb ik ideeën opgebracht zodat de informatie juist bij hen overkomt. Daarnaast heb ik 10.4 gebruikt door juiste communicatiemiddelen af te stemmen op de desbetreffende collega:

Zie bewijslast leerjaar 2, leerdoel moduul 7

Samenhang tussen competenties

De volgende punten hadden een duidelijke samenhang tussen de competenties:

Communicatie als verbindende factor: Communicatie (10) speelt een cruciale rol in het verbinden van alle competenties. Effectieve communicatie is nodig voor samenwerking (6), leiderschap (4), en het delen van innovatieve ideeën (1). Het vermogen om duidelijk en overtuigend te communiceren ondersteunt alle andere competenties door ervoor te zorgen dat ideeën en informatie op de juiste manier worden overgebracht en begrepen, waardoor teams beter kunnen samenwerken en doelen efficiënter kunnen worden bereikt.

Ontwikkeling voor persoonlijk en professioneel succes: Competenties zoals lerend vermogen (9) en onderzoekend vermogen (7) zorgen ervoor dat individuen zich voortdurend kunnen verbeteren en aanpassen. Deze leer- en reflectieprocessen zijn essentieel voor het ontwikkelen van leiderschap (4), managen en organiseren (5), en resultaatgericht handelen (3). Door continu te leren en te reflecteren, kunnen individuen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden en effectiever bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.

Diepgang: 2 thema's 

Plan do Check Act:

Edward Deming was een belangrijke figuur in de kwaliteitsmanagementbeweging, bekend van de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act). Deze cyclus wordt toegepast in het onderzoek van het 7e module verandermanagement bij Praxis. Het helpt om continue verbeteringen door te voeren door problemen te identificeren, plannen te maken, uit te voeren, resultaten te controleren en aanpassingen te doen. Bijvoorbeeld zoals het herschikken van trainingsfasen en het toevoegen van nieuwe criteria zoals productkennis van verlichting.

Customer Journey: Persona

Het maken van een persona is belangrijk omdat het organisaties helpt om hun diensten beter af te stemmen op specifieke klantbehoeften en gedragingen. Door persona's te creëren, krijgen ze een duidelijker beeld van wie hun klanten zijn, wat hen motiveert en hoe ze hun ervaring kunnen verbeteren. Dit leidt tot meer gerichte marketing, effectievere klantenservice en uiteindelijk hogere klanttevredenheid en loyaliteit. 

Een persona zoals Astrid, de Doe Het Zelver, is cruciaal voor Praxis omdat zij vaak de winkel bezoekt om zelf klussen uit te voeren en kosten te besparen. Haar behoefte aan gedetailleerd advies en productinformatie biedt kansen om de klantenservice te verbeteren en de winkelervaring te optimaliseren. Door Astrid als leidraad te gebruiken, kan Praxis gerichter haar diensten aanpassen en continu verbeteren om aan haar specifieke behoeften te voldoen.

Door het maken van een persona heb ik geleerd om dieper inzicht te krijgen in wie onze klanten echt zijn en wat hen drijft. Het proces heeft me geholpen om te begrijpen hoe we onze diensten beter kunnen afstemmen op specifieke behoeften en voorkeuren.

Leerdoel 

In het eerste en tweede leerjaar heb ik gewerkt aan mijn leerdoel. Het belangrijke was voor mijn leerdoel was om mijn valkuil en allergie te ontdekken (ookwel kernkwadranten genoemd). In het eerste jaar hadden we vooral meerdere leerdoelen. Elk moduul had je ongeveer een leerdoel: 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de lat niet te hoog leg (voor mezelf in anderen)?

en

Hoe kan ik effectieve feedback geven en ontvangen om mijn persoonlijke en professionele groei te bevorderen?

Dit waren goede en korte leerdoelen die je op korte termijn mee aan de slag ging samen met je bedrijfscoach. Uiteindelijk ging dit goed en door meerdere feedback te ontvangen (bijvoorbeeld teamgenoten of ouders) ontwikkelde je hier goed in. 

In het tweede leerjaar hebben Arnold, Erica en ik een leerdoel voor het hele jaar opgesteld. Ik heb dit als een goed maar moeilijk gesprek ervaren. Goed omdat ik achteraf gezien er veel van heb geleerd en persoonlijk ontwikkeld heb, Ik vond het gesprek ook moeilijk omdat je op dat moment word geconfronteerd met je eigen gedrag. We kwamen er achter dat ik overtuigd was van mezelf. Hierdoor bleek in het gesprek dat ik daardoor mensen verloor. Mijn uitdaging was uiteindelijk om mij te verplaatsen in een ander of terwijl 'oog hebben voor een ander'. Soms was ik doelgericht en was ik zelfstandig bezig, waardoor ik mensen verloor. Door meer om te kijken naar en ander kunnen we echt als team werken. Op dat moment vond ik het echt een moeilijk en zelfs niet leuk gesprek, maar uiteindelijk heeft het mij ver gebracht. Soms hoef je echt niet continu hard te werken. Er heeft mij ook een tegeltje bijgestaan, dat is; alleen ga je sneller, samen kom je verder. Dat is ook nog een uitspraak geweest van Nelson Mandela.

© 2024 Professionele Persoonlijke Ontwikkeling van Sander Neleman. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin