Leerdoel
'Meer oog hebben voor een ander'
Voorwoord
Meer oog hebben voor een ander is echt een uitdaging voor mij. Ik ben bijvoorbeeld erg overtuigd van mezelf. Door meer oog oog te hebben voor een ander, hoop ik meer te zorgen voor harmonie en een prettig sfeer binnen het team te krijgen. Ik merk dat dit niet altijd van toepassing is. Mensen zien mij dan niet als vertrouwenspersoon (Bijvoorbeeld niet durven te vragen waardoor er bepaalde dingen gebeuren die niet wenselijk zijn). Ook op privé front merk ik dat de eigenschap overtuigd van mezelf niet altijd ten goede is. Mijn moeder zegt wel eens, 'Sander, jou mening is niet de onze, probeer ons ook mee in te nemen'. En op werk merk ik dit ook. Bijvoorbeeld bij prioriteiten stellen: Erica vond dat de balans afgerond moet worden, terwijl ik vond dat de kerstbomen neergezet moesten worden. Hierdoor bots ik nog wel is met mensen. Door meer te luisteren en begripvoller te zijn, hoop ik deze leerdoel te ontwikkelen.
Om meer oog te hebben voor een ander heb ik meer informatie gezocht. Ik kwam uiteindelijk op de volgende site: gesprekstechnieken.com. Deze site gaf aan dat er vier punten zijn om je empathie te vergroten
1. Neem de tijd en een rustig gesprek. Tijd nemen en een rustige ruimte zitten zorgt ervoor dat je meer aandacht voor het gesprek dat je voert met een ander.
2. Stel vragen. Door vooral open vragen te stellen zorg je ervoor dat je stap voor stap meer van zijn verhaal los te laten. Voorbeeld: Wat vond je daarvan?
3. Erken de gevoelens van een ander. Juist om rekening te houden met een ander en je woorden inslikt, voelt de ander sneller gehoord en begrepen.
4. Reflecteer en vat samen. Vat samen wat de ander zegt, dan laat je zien dat je een actieve luisteraar bent. Met een paar woorden kun je altijd laten blijken dat je het gevoel begrijpt.
Door dit te gelezen te hebben hoop ik dat het mij helpt om meer inlevingsvermogen te hebben voor een ander.
Ontwikkeling leerdoel moduul 6
Situatie 1
Een jonge parttime collega gaf aan bij mij op een zondagmiddag dat hij het werk binnen ons filiaal niet meer zag zitten. Hij gaf aan dat zijn stage en zijn school hem teveel werd om hiernaast nog een bijbaan te hebben. Dit was even schrikken voor mij, want ik had dit niet van hem verwacht. Om een goed antwoord te geven, is de LSD-methode mij bij gebleven en heb ik deze methode toegepast. Door goed te luisteren laat je zien dat je geïnteresseerd bent. Door mijn open houding had ik ook het gevoel dat de collega alles bij me kwijt kon wat hem dwarszat.
Vervolgens heb ik samengevat, om een duidelijkheid in het gesprek te hebben. Door het samenvatten laat ik zien dat ik geluisterd hebt. Ik heb het volgende gezegd.
'Wat super jammer dat je zit te overwegen om te stoppen bij onze vestiging. Ik begrijp je volledig dat je naast je stage en school ook nog bij ons moet werken en dat het veel van je energie kost. Het zou erg jammer zijn als je zou stoppen bij ons. Wellicht dat er opties zijn om de werktijden of de aantal uren die je draait per week bij ons te verminderen. Hoe klinkt dat?'
Door door te vragen ga je met het gesprek meer de diepte in. Door deze vraag kreeg ik een goed antwoord. 'ja, dat is een goed idee. Maar dan nog denk ik dat het veel van mijn tijd ga kosten en dat ik geen privé tijd mee heb. Ik wil het graag met Erica over hebben maar ik weet niet hoe ik haar moet benaderen'.
Waarop ik vervolgens op antwoorde: 'Snap ik, het is ook niet makkelijk om dit met de bedrijfsleider over te hebben en dat je het lastig vind hoe je haar moet benaderen. Is het misschien een idee om samen een bericht te sturen naar Erica om een afspraak te plannen?'
Vervolgens hebben we samen een bericht gemaakt en dit naar Erica gestuurd.

Hierop kreeg de collega op dezelfde dag nog een bericht dat het akkoord is om in gesprek te gaan. Hiervoor hebben ze de dag uitgekozen zoals het in het bericht staat.
Reflectie:
Door in plaats van de situatie 'weg te gaan' ben ik juist met de collega in gesprek gegaan. Hierdoor kon hij vertellen wat hem dwars zat. Doordat het gesprek met de winkelmanager gepland staat, vertelde hij dat dit hem meer rust gaf.
Normaal blijf ik in mijn comfortzone en houd ik mij niet bezig met dit soort gesprekken. Door mijn openheid en in gesprek te gaan, heeft het geholpen om een gesprek te plannen met de winkelmanager. Mocht ik niet in gesprek zijn geweest met deze collega, had hij waarschijnlijk geen actie ondernomen om in gesprek te gaan met de winkelmanager.
Situatie 2
Zoals de inleiding van deze pagina wordt genoemd, is het belangrijk voor mij om meer oog te hebben voor een ander. Deze leerdoel is ontstaan doordat er een 4 kernkwadranten model is toegepast. Uit dit model ontstond als valkuil 'overtuigd van eigen gelijk'. Omdat ik meer bezig ben om mezelf te verbeteren viel dit ook op aan een mede-collega in Kampen. Doordat deze persoon ook 'overtuigd was van eigen gelijk' botste dit tegen elkaar aan.
Omdat deze mede-collega overtuigd was van eigen gelijk, ging hij met mijn werkzaamheden bemoeien. Dit ervaarde ik als 'vervelend'. Dit irriteerde mij. Normaal zou ik deze collega het liefst willen ontwijken en niet met hem samen aan het werk te gaan.
Om toch uit mijn comfortzone te stappen, ben ik met de, (wat oudere collega, rond 45), in gesprek gegaan. Om een goed gesprek aan te gaan, heb ik de gesprekstechniek van gesprekstechnieken.com gebruikt. Ik heb daarom de tijd genomen en gezocht naar een rustige plek in de winkel. Na het vinden van de rustige plek in de winkel ben ik daar met hem in gesprek gegaan. De tweede stap is vragen stellen. Dus ik heb hem de vraag gesteld hoe hij vond hoe onze samenwerking ging?. Daarop beantwoorde hij het volgende 'Je merkt dat wij niet op één lijn liggen, we botsen op bepaalde punten. Ik denk dat aan beide kanten een irritatie is ontstaan'. Ik beaamde inderdaad dat we aan elkaar irriteerden en dat we op sommige punten botsten.
Ik stelde daarna de vraag hoe we het kunnen oplossen om toch samen te kunnen werken. Ik had namelijk eerder al aangeven dat ik het vervelend vind dat iemand continu op mijn vingers kijkt. 'Misschien moet ik inderdaad minder met een ander bemoeien, maar ik heb het graag dat het goed gebeurd. Vertrouwen geven aan een ander doe ik niet zo snel, ik moet dat inderdaad ook leren loslaten'. Ik zei erop dat ik het fijn vond dat hij het erkende en dat hij er aan gaat werken door te leren los te laten.
Reflectie
Door met de collega in gesprek te gaan, ben ik uit mijn comfortzone gestapt. Ookal moest ik niet lang werken met deze collega (het betrof namelijk om het afbreken van een andere vestiging) ging ik met tegenzin naar het werk toe. Daarom heb ik besloten om op de collega af te stappen. Dit gesprek resulteerde op een goed gesprek, waardoor ik (en de collega gaf een paar dagen later ook aan) weer met plezier naar het werk kon.
Situatie 3:
Op zondag 31-12-2023 (oudejaarsdag) was ik leidinggevende in het filiaal Emmeloord). Omdat ik werkzaam was bij het opbouwen van een nieuwe vestiging (Kampen) had ik nog niet eerder gewerkt met een collega die ook de dienst op deze zondag moest draaien. Helaas melde deze collega zich ziek af via whatsapp. Normaal zou ik meteen een nieuwe werknemer gaan regelen maar heb ik vervolgens gevraagd aan deze collega om mij te bellen, om toch even een gesprek aan te gaan met deze collega. Ook omdat ik zelf fijn vond want ik had nooit met deze collega gesproken. Dit was uit mijn comfortzone omdat ik niet ervaren was om met collega's te bellen die ik én niet ken én nog niet vaak met ziektemelding in aanraking ben geweest.
Uiteindelijk ben ik met deze collega telefonisch ik gesprek gegaan. Heb ik me even kort voorgesteld. Daarna vroeg ik waarom ze ziek was. Dit legde zo ook netjes uit. Aan het einde van het gesprek gaf ze ook aan dat ze het gesprek fijn vond, want ze voelde haar echt gezien in de organisatie.
Reflectie
Uiteindelijk was het een goede keuze geweest om met de collega telefonisch in gesprek te gaan. omdat ze dit ook fijn vond. (dat gaf ze aan in het gesprek). Ook vond ik het zelf fijn, omdat ik toch even een gesprek had met de desbetreffende collega. Daarnaast moet ik de ziektemelding doorkoppelen aan mijn winkelmanager, omdat de WM de ziektemelding moet doorvoeren.
Hierdoor heb ik 'meer oog hebben voor een ander' wederom toegepast. Normaal zou ik de ziektemelding alleen via whatsapp gaan en zou ik alleen om de reden vragen. Maar door echter om te kijken en te bellen met de collega, gaf dit beiden een goed gevoel.