In de lesdagen

In de lesdagen zijn er activiteiten geweest omtrent Persoonlijke Professionele Ontwikkeling, oftewel PPO

Om aan te geven wat wij van elkaar verwachten in de groep, Hebben we normen en waarden opgeschreven.  

Ikzelf begon heel enthousiast om normen en waarden te verdelen op het klad. Arnold gaf aan om door elkaar te schrijven mensen geneigd zijn om iets sneller op het bord durft te zetten en voor een creatieve brainstormsessie verzorgt. Voor toekomstige sessies in deze vorm zal ik er meer rekeninghouden met niet direct iets op te schrijven, ook al vind ik structuur erg belangrijk.

Ikzelf vind respect, structuur en eerlijkheid het belangrijkste. Door structuur weet je wat je te wachten staat en zorgt bij mij voor meer rust. 

Eerlijkheid is ook een van de normen waar ik erg achtersta. Als groep hebben we deze norm ook opgeschreven op bord. Ook bij het geven van een feedback moet je eerlijk kunnen zijn. Want ook van een eerlijke feedback, ookal is deze kritisch, kun je van groeien. Een eerlijke feedback weerspiegelt hoe zij het zien.

Als laatste vind ik respect enorm belangrijk en in de klas is dit ook van toepassing. Door het respecteren van elkaar kunnen wij op een goede manier met elkaar omgaan.

Ik kijk goed terug op deze brainstormsessie. Doordat iedereen zijn inbreng heeft over de normen en waarden, van de groep, lijkt het mij dat iedereen ze na kan leven zonder dat er discussies over zijn, want dit heb je met elkaar afgesproken. Een goede teamopdracht dus.

LSD methode

Samen met 2 medestudenten hebben we de LSD methode geoefend. LSD methode staat voor Luisteren, Samenvatten en doorvragen. Een onderdeel dat ik erg lastig vind. Mijn DISC sluit daar erg op aan omdat ik hartelijker en meer oprechte interesse kan tonen. Vaak bij doorvragen ontbreekt het bij mij. Ik vind het moeilijk om over gevoelens te praten en vaak bij doorvragen ga je er juist dieper op in. Dus deze oefening moest ik echt even uit mijn comfortzone stappen. 

Het zelf beantwoorden van open vragen vond ik niet zo lastig. In het hedendaagse leven is dat ook geen moeilijkheidsgraad voor mij. Ik vond het wel lastig om open vragen te stellen, want ookal denk ik dat ik een open vraag stel, Is het uiteindelijk gesloten. Er kan weliswaar geen ja/ nee beantwoord worden, maar met klopt of dat is zo. Hierdoor krijg je geen uitgebreid antwoord van je gesprekspartner. 

Door hiermee tijdens de les mee bezig te zijn, word je geconfronteerd met de werkelijkheid. Ik stelde bijvoorbeeld een vraag over samenwerking op school: Kun je met mij goed of niet samenwerken? Aan deze vraag verwacht je dat je gesprekspartner uitgebreid antwoord geeft, maar uiteindelijk blijft het een gesloten vraag. Ik werd hiermee door mijn gesprekspartners geconfronteerd, wat ik als positieve kritiek ervaarde. Ik keek terug naar mijn vraag en dacht inderdaad, dit is een gesloten vraag, en ik had het niet eens door. Ik ben door gaan vragen hoe ik het anders kon stellen, waarbij ik de tip kreeg: zet er wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak etc.. in. Hierdoor krijg je standaard open vraag. Ik keek naar mijn vraag en deed er 'wat' voor. Hieruit kreeg ik wel een openvraag Wat zijn jouw ervaringen over onze samenwerking tot nu toe? Hiermee stel je een direct een open vraag en is de persoon tegen over je 'verplicht' om hem als een open antwoord te antwoorden. 

Ik heb geleerd uit deze oefening dat je niet te overtuigd van mezelf moet zijn, omdat ik vooral dacht 'waar heb jij het nou over'. Door te luisteren naar anderen kreeg ik een goede feedback. Door deze feedback heb ik mijn gesloten vraag om kunnen zetten naar een open vraag. 

Kwaliteitenspel

Samen met een medestudent heb ik het kwaliteitenspel gespeeld. Dit kwaliteitenspel ondervind jezelf je eigen kwaliteiten. Hierbij draait de medestudent de kwaliteiten om en kies ik steeds welke kwaliteit van de twee het meeste bij mij paste. Uiteindelijk bleven een aantal kwaliteiten over en leg een aantal hieronder uit. 

Een bijdrage leveren aan de groep: 'Het liefst ben je in een positie waarin je het voor het zeggen hebt' zo staat het in de DISC van mij. Het is duidelijk dat ik mijn plasje er over heen doe, wat uiteraard niet meteen negatief is. 

Tijd efficiënt gebruiken: het staat er of het staat er niet, maar in de DISC staat het er. 'en efficiënte taakgerichte werkomgeving' dat werkt voor Sander Neleman volgens de DISC. En dat is maar goed ook, want voor mij is niets beter dan een geoliede werkproces waarvan het elke keer een stukje beter kan. Heel bijzonder dat deze eigenschap is uitgekozen door mij en ook in de DISC staat. 

Verbeteringen aanbrengen: 'je bent innovatief en onafhankelijk in het denken en doen'. Ik probeer altijd wel veranderingen aan te brengen en te kunnen managen. Bijvoorbeeld zellstandig het door schappen commercieel veranderen/verbeteren. 

Mezelf motiveren. Ik heb, wat ik zelf ook erken, volgens de DISC, geen goedkeuring nodig van anderen, Daardoor is het voor mij een sterke eigenschap om door te gaan waar anderen misschien wel stoppen. Hierdoor ben ik ik vaak niet in teamverband bezig. Ik hoop na dit jaar dit meer te kunnen doen, aan de hand van de gestelde leerdoelen. Zelfstandig werken sluit hier uiteraard als kwaliteit op het kaartje aan.

Controle in eigen hand houden, is ook werk van anderen organiseren. Door mijn D-temperament kan ik nogal goed delegeren, wat soms te nadele is van een persoonlijkere benadering. Daarom is het samen goed, zoals de quote 'if you want go fast, go alone. If you want go far, go together. Want ook gaat het niet zo snel als we het samen doen, we komen verder als we een team zijn. 

-

Ambitieus: In de disc staat dat ik ambitieuze doelen stel, die voor sommige mensen niet reëel zijn. Hierdoor leg ik de lat hoog maar ook voor anderen, Met hulp van anderen kan ik er wel voor zorgen dat die doelen naar beneden gesteld kunnen worden. Op het werk botste ik ook verplaatst met een collega, waarbij ik tweemaal aangaf om zich ook door te gaan ontwikkelen bij Praxis om een opleiding te volgen. De collega gaf aan dit niet fijn te vinden. In vervolg houd ik hier rekening mee door de lat voor deze collega niet net zo hoog te leggen als de lat bij mij. Bijvoorbeeld bij het 1x zeggen te houden.

Spontaan; Op bladzijde 18 van de DISC staat dat ik mezelf zie als een spontaan persoon. Dat klopt wel. Ik maak snel een kort praatje met mensen, ongeacht werk, prive, functie etc. 

Respectvol: Is wat ik in het dagelijks leven enorm belangrijk vind, bijvoorbeeld dat je respect hebt naar oudere mensen.

Zelfverzekerd. Soms schiet ik hier in door, Waarbij ik soms anderen zie als tegenstander. Dit is dan niet nodig, want samen kom je verder. Een quote die de Afrikaanse gemeenschap omarmd, en Nelson Mandela vaak citeerde. Het is ook een leerdoel voor mij, zoals ook dit moduul.


Gezichten tekenen

Het gezichtenspel was een creatieve opdracht waarbij we van alle medestudenten een gezicht tekenden. Hierbij mocht je stift niet van het papier afraken (dus in één beweging). daarnaast moest je een vraag stellen aan diegene en deze vraag schreef je op. Het idee daarachter is om uiteindelijk een creatieve vraag te stellen. Na het spel koos je twee vragen uit die je ging beantwoorden.

Ik vond het lastig om een vraag aan een ander te stellen omdat ik onzeker ben dat ik niet de perfecte vraag stel. uiteindelijk is dit gelukkig wel gelukt. Een gezicht tekenen was ook niet makkelijk omdat ikzelf niet heel goed in tekenen ben. Hierdoor kwam het gezicht nog wel schreef op het papier.

Uiteindelijk heb ik twee vragen gekozen en beantwoord. 

1: Waar zie je jezelf over 5 jaar? (op werkgebied)

Ik heb het voor mezelf helder waar ik me over vijf jaar zie. Ik zie mijzelf binnen het bedrijf groeien en daarom heb ik het ambitieuze doel gesteld om dit jaar 1 functie om hoog te gaan. Mijn uiteindelijke doel is om binnen Praxis winkelmanager te worden. Misschien is dat nog niet mogelijk binnen vijf jaar i.v.m. mijn leeftijd, maar zie ik me wel om 1 functie lager te zijn als winkelmanager, namelijk plaatsvervangend winkelmanager. Dit zie ik wel gerealiseerd worden in een ander filiaal dan mijn huidige filiaal, Emmeloord.

2: Wat wil je dit jaar bereiken?

Dit jaar wil een een goede persoonlijke groei maken. Ook wil ik een goede privé werk/school balans creëren. Op dit moment vind ik dat nog wel lastig. 

Als leidinggevende rol wil ik meer mensgerichter zijn (nu erg taakgericht). Door een persoonlijk praatje, ookal gaat het alleen al om werk, de creëren. Hoop ik dat ik beter met mensen kan samenwerken.

Ik heb veel aan het spel gehad en mijn creativiteit is op de proef gesteld. Door deze vragen te beantwoorden heeft het mij uitgedaagd om open te zijn over mijn persoonlijkheid, iets wat ik niet graag doe.


© 2024 Professionele Persoonlijke Ontwikkeling van Sander Neleman. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin