Ontwikkeling
- Kaartenspel
- Hoeden van Bono
- 20 minuten lopen met de klas
- Veranderaar op het werk
- Een situatie op het werk
In de lesdagen zijn er activiteiten geweest omtrent Persoonlijke Professionele Ontwikkeling, oftewel PPO.
Kaartenspel
Voor het kaartenspel werd er door Arnold gevraagd of wij vier plaatjes kunnen kiezen. Het betrof om vier onderwerpen waarbij wij een bijpassende plaatje moet kiezen. Daarna mochten we het kort voor de klas presenteren waarom we het kaartje gekozen hadden. De onderwerpen waren als volgt:
1. Rol als projectleider
2. Rol als onderzoeker
3. Rol als student
4. Hoe ik mijn Global Goals toe pas in mijn onderzoek
1. Rol als projectleider
Foto met de ketting
De foto met de ketting had ik gekozen omdat mijn rol als projectleider belangrijk is dat we het samen doen. Elk schakel van de ketting eigenlijk een medewerker. Wanneer alle medewerkers een schakel hebben en aan elkaar gekoppeld zijn vormt het een team. Dat is uiteindelijk mijn doelstelling. Vooral omdat mijn leerdoel 'minder overtuigd te zijn van mezelf en meer naar een ander omkijken'. Doordat ik dit schooljaar heb geleerd dat ik meer naar een ander moet omkijken merk ik dat we op de werkvloer méér een team zijn. Door mijn projecten toe te passen én mijn team/stakeholders/medewerkers in het project te betrekken en feedback te ontvangen, doen we het project uiteindelijk samen. Door andere medewerkers te betrekken zorg ik ervoor dat ik het gekleurde schakel ben in de ketting. Ik zorg samen met mijn stakeholders voor een goed onderzocht project en het team van stakeholders, medewerkers en ik implementeren het project. Doordat we het samen doen zijn we geen losse schakels, maar schakels die gekoppeld zijn wat wijst naar 1 team.
Feedback opdrachtgever Remco: Ik zie dat Sander zich volwassen heeft ontwikkeld. Hij stelt zich keurig volwassen op tegen over zijn (oudere) collega's. Voor zijn leeftijd zie je dat niet veel. Sander probeert ook alles samen te doen in een team. Hij creëert een Wij gevoel. Toen ik Sander vroeg hij dit toepaste in Emmeloord gaf hij aan dat hij dit vooral heeft ontwikkeld in het voorgaande jaar. Hij gaf aan dat hij het best moeilijk vond om zich kwetsbaar op te stellen en om in een team te werken. Dat zie ik niet terug op de werkvloer. Ik zie dat Sander zich kwetsbaar durft op te stellen naar zijn collega's. Bij Sander is er ook ruimte voor verbetering en hij stelt zich open naar andere collega's
In het doorstromingsprogramma waar wij iets meer dan drie maanden aan hebben gewerkt merk je dat Sander zich kwetsbaar durft op te stellen, maar wanneer er van hem gevraagd wordt om de leiding te pakken, dan doet hij dit met volle overtuiging. Bijvoorbeeld consequent tussenresultatengesprekken plannen en andere projectleden uitnodigen. Zo zorgt hij ervoor dat de collega's zich actief betrokken voelen bij het project.
2. Rol als onderzoeker
Foto met parachute
Als tweede foto heb ik de foto gekozen met en man die met een parachute naar beneden komt. Doordat de man het overzicht houd kan hij de situatie op de grond zien en veilig landen. Zo ga ik ook tewerk met mijn rol als onderzoeker. Als onderzoeker kijk ik liever de kat uit de boom. Hier en daar pluk ik wat informatie weg op de werkvloer. Soms is dat ook de beste tactiek. Collega's die hebben het niet door dat ik met ze meekijk. Hierdoor waarneem ik verschillende sterktes maar ook zwaktes in het werkstructuur. Nadat ik geland ben ga ik met mijn onderzoek aan de slag. Ik schrijf op wat ik gezien heb en koppel in dit terug aan mijn projectteam. Samen met mijn projectteam gaan we dan aan de slag met het vraagstuk vanuit het onderzoek en zoeken we naar oplossingen.
Feedback opdrachtgever Remco: Als onderzoeker is Sander in het begin afwezig. Als ik hem vraag of ik hem ergens mee kan ondersteunen vertelt hij mij dat hij over een paar weken naar mij toe komt. Dat is best uniek want veel van mijn studenten gingen gelijk aan de slag. Sander is inderdaad meer een kat uit de boom kijker. Eenmaal als hij zijn informatie verzameld heeft, heeft hij veel informatie verzameld en zelfs een voorstel hoe we het zouden kunnen oplossen. Vaak na wat overleg met het projectteam hebben we zijn idee waar nodig aangepast en gefinetuned. Je merkt wel dat Sander als onderzoeker zijn team betrekt maar dit gebeurd, na het start van het project, een paar weken later.
3. Rol als student
Foto met druppels
De foto met druppels zijn druppels die steeds groter worden. De kleinste druppel zie ik mezelf toen ik begon aan mijn studie. Ik was 20 jaar en en had nog niet echt mezelf ontwikkeld. In het begin vond ik het best wel gek/raar dat ik in mijn PPO over mezelf moest praten. Zo was ik juist totaal niet en hield het liever zakelijk. Emoties deed er niet aan toe. Na verloop van 1ste jaar heb ik onderzoeken uitgevoerd en mijn stakeholders andere inzichten gegeven in het werkstructuur. Daarnaast heb ik mij als student mij veel meer op persoonlijk vlak ontwikkeld en kan ik veel beter samen werken. Mijn schoolopdrachten zijn beter uitgewerkt dan op het MBO. Bijvoorbeeld het benoemen van concrete voorbeelden of een APA vermelding. Wanneer je een bron vermeld is de overtuiging waarom iets zo is groter. Na het einde van het tweede schooljaar hoop ik mij volledig ontwikkeld te hebben in mijn rol als student. Als het ware valt de druppel en heb ik voor mijn gevoel mij voldoende ontwikkeld
4. Hoe ik mijn Global Goals toe pas in mijn onderzoek
Foto een paardenbloem op boomschors
Ik had deze foto eerst uitgekozen omdat ik vooral in tijdsnood zat en eigenlijk niet wist welk kaartje ik zou kunnen pakken. Ik had dit kaartje gekozen omdat het een verdwaalde paardenbloem was die eigenlijk niet thuis hoorde waar het zou moeten horen. Zo keek ik eigenlijk ook naar mijn onderzoek. Ik was niet bewust bezig met de Global Goals en had het idee dat ik de Global goals ook niet toepaste. Toch toen ik het kaartje presenteerde bleek dat ik juist bezig was Global Goals ook al was dit niet bewust. Bijvoorbeeld met het doorstroomprogramma wordt het levenslang leren ontwikkeld (Quality education). Volgens de website van Global Goals moet het er een mogelijkheid zijn dat je altijd zou kunnen leren. Met het doorstroomprogramma is dat ook het geval. Het doorstroomprogramma leert, hoe oud of jong je ook bent, nieuwe dingen en ontwikkel jij als medewerker. Ook gender gelijkheid speelt een rol. We letten niet op wie je bent, maar juist hoever je ontwikkeld bent in het bedrijf. Doordat je in een bepaalde fase zit in je contract zit, delen we je in in een specifieke fase. Daarnaast past ongelijkheid verminderen er natuurlijk bij. Door het doorstroomprogramma probeert het project om iedereen op gelijke hoogte te krijgen. Daarnaast staan er huisregels in, die je zou moeten accepteren voor gelijkenis. Goal 12 is weer het verminderen van afvalproductie, waarmee we de medewerkers bewust zich laten ontwikkelen om niet zomaar goederen weg te gooien maar juist een tweede kans te bieden. Ik kan zo wel nog even doorgaan. Maar dit laat in ieder geval zien dat het project en onderzoek aansluit op de Global Goals en dat er toch (onbewust) actief mee bezig wordt gehouden.

Denkhoeden van Bono
In lesdag hebben we het spel met de denkhoeden van Bono gespeeld. Het zijn zes denkhoeden. Met die zes denkhoeden wordt aangeduid dat er zes verschillende wijzen van denken zijn. Niet zozeer om iemand te classificeren, maar om een groep mensen op een gezamenlijk spoor te zetten, gezamenlijk één richting uit te denken. Het veroorzaakt daarmee een veel bredere gedachtestroom met meer mensen.
De bedoeling was da je met een hoed iemand anders bent. Elke hoed had een eigen metafoor. Bijvoorbeeld rood was emotioneel en zwart juist iemand die een bedreiging vormt. Afbeelding 2 zijn de hoeden nog even uitgelegd.
In de klas merkte je dat iedereen het best spannend vond om een andere rol te pakken dan dat ze gewend waren. Daarnaast moet je het ook maar durven om je anders voor te doen dan wie jij bent. Toch laat het je realiseren hoe belangrijk is om een andere hoed om te doen dan de hoed die je dagelijks draagt. Ik ben ik het dagelijks leven een echte witte hoed. Toen ik de rode hoed kreeg vond ik het best onprettig om uit emotie te reageren, want zo ben ik normaal helemaal niet.
Wat heb ik er van geleerd?
Ik heb er van geleerd om te begrijpen hoe iemand kan reageren die normaal in het dagelijks leven een bepaalde hoed op heeft. Toen ik de rode hoed op had begreep ik wel de gedachtengang van een bepaalde persoon hoe hij of zij denkt. Dat was wel interessant. Daarnaast heb ik wel genoten hoe andere studenten deelnemen aan het spel. Toch uit je comfortzone stappen en een andere emotie tonen.

20 minuten lopen met de klas
In een van de lesdagen van moduul 7 kregen we de opdracht van de Arnold om precies 20 minuten rond te lopen in de stad. Nou geen probleem dacht ik, dat moet wel lukken. Toen kwam het verrassende gedeelte. We mochten niks meer zeggen tegen elkaar. Het doel ervan was: Hoe communiceren wij zonder te praten. Iedereen reageerde geschokt en vond het maar vreemd dat we niks mochten zeggen.
Eenmaal op pad ging het best wel voorspoedig. Hilbert en Niels namen de leiding, en zonder wat tegen elkaar te zeggen kregen ze voor mekaar om het rondje bijna precies in 20 minuten te lopen. Ook was er best weinig non-verbale communicatie. De opdracht ging goed, misschien te goed zelfs. Ik denk dat de docent verwachte van ons dat we toch iets meer in de knoei kwamen en hoe we daar zouden mee om gaan. Maar ook dit was het geval. We kenden elkaar ruim anderhalf jaar, en misschien is dat wel de reden waarom het zo goed ging.
Veranderaar op het werk
Ik heb in februari er voor gekozen om een stap te maken naar een andere vestiging. Met de uitdaging die daar lag heb ik die met twee handen aangegrepen. Ik vond het toch best spannend, omdat ik ook in mijn afstudeerperiode zit. Daarnaast is het ook spannend om een nieuw team te leren kennen. Gelukkig werd ik goed ontvangen door het team en management in Praxis Lelystad Palazzo. Daarnaast kende ze bij de kennismaking een dilemma, namelijk door omstandigheden 120 uur te kort. Deze zou ik met mijn ervaring een kwart kunnen opvullen.
Doordat ik goed ontvangen werd. Had ik ook meteen zin om bezig te gaan met veranderingsmanagement. Samen met mijn stakeholders hebben we onderzocht welke probleemstellingen het filiaal kent. Doordat ik samen met mijn stakeholders in Emmeloord diverse prototypes hadden gemaakt voor verschillende vraagstukken, konden we wellicht één van de prottypes testen en implementeren. Nadat het projectteam een definitie hadden gevonden voor het vraagstuk, kwam ik erachter dat moduul 5 vrij sluitend was op het nieuwe vraagstuk. Door wat aanpassingen in het prototype dat is aangepast met stakeholders, konden we het prototype gaan testen in de winkel. Het prototype was namelijk een document om de doorstroming van de medewerkers te bevorderleken op het werk (een soort checklist) Na wat tussenevaluaties en een eindevaluatie zag je bij medewerkers echt vooruitgang in hun ontwikkeling. Zo zag je dat het plan in Emmeloord, het implementeren in Lelystad, al een grote positieve verandering heeft om de kennis en kunde op de werkvloer.
Feedback opdrachtgever Remco:
Ik ben blij met Sander dat hij bij ons in dienst is gekomen. Ik had echt iemand nodig die wat van de systemen wist. Daarnaast hadden we wel even een frisse wind nodig. Sander had mij voorgesteld om moduul 7 veranderingsmanagement bij ons in het filiaal uit te voeren. Dat vond ik helemaal goed. Na wat sparren over het onderwerp kwamen we erachter dat we veel kennis en kunde op de werkvloer mistten. Door een eerder prototype hebben we die kunnen gebruiken en na wat aanpassingen kunnen implementeren op de werkvloer. Als veranderaar merk ik dat Sander daar zich goed in heeft ontwikkeld en ook daadwerkelijk toepast in de praktijk. Daarnaast zie ik voortgang in onze medewerkers in hun ontwikkeling en heeft het prototype al echt wat veranderd op de werkvloer.
Een situatie op het werk
Ik had een pittig momentje op het werk. Mijn doel was om minder overtuigd van mezelf te zijn meer vertrouwen op een ander.
Er was een order besteld over een voordeur. Dit is een deur die vaak hoog de kosten oplopen. Dit vraagt zorgvuldige aandacht. De deur werd geleverd en wordt ingeboekt via de normale procedures. Doordat er veel collega's met zulke processen bezig zijn kan er soms het een en ander mis gaan. Een dag later kwam een ervaren collega naar mij toe die meer dan 15 jaar in dienst is. Zij vroeg mij of ik z.s.m. een bezorging wilde maken m.b.v. de deur. Er was namelijk een bezorgdatum met de klant afgesproken en deze moest nagekomen worden. In mijn normale situatie zou ik de collega controleren en checken of alles is binnengekomen en geen beschadigingen heeft etc. want ja, vertrouwen is goed, maar controleren is beter.
Ik heb besloten om terug te vallen op mijn leerdoel. Vertrouwen op een ander. Ik heb de bezorging aangemaakt en er op vertrouwd dat alles geleverd was zonder beschadigingen etc. De bezorging was aangemaakt en de volgende dag kwam JKS (onze bezorgdienst) de producten ophalen. 1 uur later werden wij gebeld. Het glas was niet geleverd. De klant ervaarde dit als vervelend. Er moest snel een oplossing komen.
Achteraf bleek dat de leverancier van de deur een fout heeft gemaakt. De leverancier heeft met het glas twee winkels omgewisseld, waardoor er een verkeerde levering is geweest. Hierdoor is de fout ontstaan. Een aantal collega's wisten hiervan, maar die collega's werkten niet op de desbetreffende dag van het aanmaken van de bezorging. Hierdoor is er bij ons een interne miscommunicatie ontstaan en heeft de ervaren collega aan mij doorgegeven dat de artikelen volledig geleverd zijn en bezorgd kon worden.
Nadat het voorval gebeurde, is mijn winkelmanager naar mij toe geweest. Hij zei dat het goed is om iemand te vertrouwen en dat ik dat ook moet blijven doen. Alleen controleer het voor jezelf om het 100% zeker te weten. Dit doe je achter gesloten deuren.
Reflectie
Ondanks ik mijn collega vertrouwde, is het toch goed om regelmatig te controleren. Dit hoeft niet altijd in het zicht. Het is wel geinig dat ik nu juist meer vertrouw en nu juist mijn valkuil aan het worden is. Daarom is het goed dat ik niet doorschiet in het volledig vertrouwen maar af en toe toch blijf controleren om 'grotere' fouten te voorkomen. Want achteraf is een collega nog met de privé auto langs het adres gereden om het glas te bezorgen.