Procesoptimalisatie

Presentatie:

Flowchart:

Warme Douche

Een "warme douche" is een uitdrukking die wordt gebruikt om iemand een compliment te geven of om waardering uit te drukken voor een bepaalde persoon, organisatie of prestatie. Het idee achter de term is dat het vergelijkbaar is met het geven van een warme douche aan iemand, wat een gevoel van comfort en positiviteit met zich meebrengt.

Dit hebben wij ook in de tweede lesdag gedaan van procesoptimalisatie op 10 mei 2023. Hierin ging een van de studenten in het middenstaan en gingen de andere studenten complimenten geven aan de desbetreffende persoon. Ik vond het erg leuk om complimenten te geven omdat je leert wat het met je doet als je complimenten geeft. Ikzelf heb de volgende complimenten gekregen:

  • Je bent behulpzaam en direct, je probeert altijd te helpen
  • Je bent lekker relaxed spontaan ongezouten mening
  • Je bent spontaner geworden en deelt meer over je sociale leven
  • Ik vind dat je beter omgaat met perfectionisme. Je laat dingen wat meer gaan en je komt wat rustiger over - Presenteren gaat beter, je brengt het rustiger over
  • Enthousiast, doorpakker, smaakmaker
  • Je komt steeds relaxter over
  • Hulp aanbieden, zegt ook als hij het niet weet (en dat geeft deze persoon een goed gevoel)

Als ik naar de feedback van mijn medestudenten kijk, herken ik mezelf in bepaalde positieve eigenschappen en ontwikkelingen. Ze merken op dat ik behulpzaam en direct ben, altijd bereid om anderen te helpen. Daarnaast ben ik lekker relaxed en heb ik een spontane en ongezouten mening. Ik heb gemerkt dat ik spontaner ben geworden en meer open deel over mijn sociale leven.

Hoewel ik mezelf kan vinden in deze positieve feedback, besef ik dat ik nog steeds stappen te gaan heb op mijn persoonlijke groeipad. Ik blijf gemotiveerd om verder te groeien en te werken aan mezelf. Ik wil blijven ontwikkelen en mijn rust en zelfvertrouwen verder versterken.

Mag ik je iets vragen?

Tijdens een les speelden we het spel 'Mag ik je iets vragen?' van Stine Jensen. We waren met Koen, Hilbert, Marrit en ikzelf, en elk van ons moest een vraag uit het spel kiezen voor een specifiek persoon en uitleggen waarom we juist die vraag wilden stellen. Voor mij werd de vraag 'Waar heb je spijt van?' gekozen, en ik vertelde dat ik spijt had van het feit dat ik mijn dierbaren te weinig zie, zoals mijn opa en oma. Ik wilde laten zien dat zij de personen zijn waar je altijd bij terecht kunt. Daarbij deelde ik een passende quote: "Bijna nooit zie ik een vogel in de lucht zich bedenken en zwenken en terugkeren." Deze quote herinnert eraan dat je het verleden moet loslaten en vooruit moet blijven gaan.

Daarna moesten we zelf een kaart kiezen en een vraag over onszelf beantwoorden. Ik koos de vraag: "Wat moet ik van je weten om je echt te kennen?" Mijn antwoord hierop was: "Ik zal oprecht zijn, en soms kan het hard bij je binnenkomen." Dit betekent dat ik altijd eerlijk ben en zeg wat ik denk, ook al kan het je kwetsen. Maar dat is wat je echt moet weten over mij. De bijpassende quote was: "Het zijn juist de geheimen die ons kwetsbaar maken, die we tonen."

Op die dag ontstond er een mooie verhaallijn waarin we elkaar persoonlijke vragen stelden en openhartig waren. Het spel 'Mag ik je iets vragen?' bood een platform voor diepgaande gesprekken en het delen van onze gedachten en gevoelens. Het was een waardevolle ervaring die ons dichter bij elkaar bracht en ons leerde om open te zijn naar elkaar toe.

Hieronder een foto van het spel met de vragen van het spel 'Mag ik je iets vragen?'

Leerdoelen leerjaar twee

  • Ik wil commercieel gebied mij meer in ontwikkeling omdat ik zie dat er veel meer kansen zijn voor het bedrijf. Dit betreft om een marktonderzoek, presentaties, bestelproces enz.

  • Ik wil ook graag mijn leiderschap verbeteren binnen het bedrijf. Ik vind het aansturen van mensen hartstikke leuk maar soms verlies ik de controle. Hierdoor zijn collega's en vooral parttimers geneigd andere dingen te doen dan gewenst is. In leerjaar twee wil ik hier meer controle over hebben.

  • Ik wil meer verantwoordelijke taken binnen het bedrijf. Dit betreft om roosters te maken, kluis tellen, management besprekingen bijwonen, managementtaken uitvoeren enz.

  • Ik zou graag wat meer mensgerichter willen zijn. Vaak denk ik meer aan taakgericht dat iets af moet terwijl sommige collega's hun verhaal kwijt moeten of met klanten een band te bouwen. Ik ben er al in leerjaar één achter gekomen dat trouwe klanten erg belangrijk voor de winkel zijn en dat je ook persoonlijke aandacht moet geven.
  • Ik wil voor mezelf orde op de werkvloer. Bij drukke dagen is het soms chaotisch en dan verlies ik de controle in de winkel. Dit houdt in dat klanten vaak niet geholpen worden dat ik valse beloftes doe of wat ik zeg 'ik kom er zo aan' maar dat toch wel even duurt. Dit heeft natuurlijk veel verschillende factoren te maken maar ik wil mezelf hierin ook graag ontwikkelen door wat kalmer in de winkel voor te doen.

Ethisch dilemma: Kapotte machine

Goedkoop en een nieuwe krijgen of duurder en laten repareren.

Ik heb een ethisch dilemma gekozen wat past in onze branche en de Retail mix. In onze branche is het zo dat wij bij leveranciers en schade-afkoopregeling hebben. Dit houdt in en dat de leverancier niet repareert en zeldzaam onderdelen op stuurt. Ook bij ons eigen merk kranen worden de kapotte kranen binnen garantie, weggegooid. De klant krijgt gewoon een nieuwe.

Bij een aantal leveranciers is het zo dat buiten garantie het repareren (bijvoorbeeld accuboormachines) evenveel kost als het kopen van een nieuwe machine. Dit is niet maatschappelijk verantwoord maar scheelt wel In de wachttijd en in de portemonnee.

Ik ben benieuwd wat mensen zeggen op dit ethisch dilemma. Mensen zullen eerst naar hun zelf kijken; wat is voor mij voordeliger? Dan kom je uit dat goedkoop een nieuwe krijgen dan dat het product weggegooid wordt. Denken wij maatschappelijk dan zou de mens eerder voor duurder en laten repareren gaan. Dit betekent dat het artikel een soort van een tweede leven krijgt. 

Flowchart Persoonlijke ontwikkeling

Natuurlijk heb ik al drie mbo-opleidingen succesvol afgerond. Onlangs heb ik de stap naar het hbo gezet, een niveau dat goed bij me past. Bij het begin van mijn opleiding realiseerde ik me al snel dat zelfontwikkeling essentieel is, zowel bij het opstellen van STARR's, competenties, leerdoelen als bij het gebruik van deze flowchart. Aanvankelijk wist ik weinig over mezelf toen ik aan de opleiding begon. Bovenaan de flowchart bevind ik me op een punt waar ik nog weinig inzicht heb in mijn eigen persoonlijkheid. Tijdens een van de eerste lesdagen hebben we een DISC-test ingevuld om mijn persoonlijkheid in kaart te brengen. Het bleek dat de meeste eigenschappen goed bij me pasten, waardoor ik een beter begrip kreeg van mijn sterke punten en valkuilen. Op een gegeven moment leerden we in de lessen dat perfectionisme niet altijd noodzakelijk is. Samen met andere studenten realiseerde ik me dat het niet altijd perfect hoeft te zijn en dat 'goed' ook goed genoeg is. Dit heeft mijn ontwikkeling bevorderd en ik merk dat ik nu efficiënter en effectiever werk. Bovendien kan ik nu gemakkelijker personeel aansturen omdat ik taken sneller kan delegeren. Gedurende de opleiding moesten we verschillende presentaties geven, meestal één of twee keer per module. Ik kreeg feedback van medestudenten en docenten, waaruit naar voren kwam dat ik tijdens de presentaties te snel sprak en dat het moeilijk te volgen was. Ik nam deze feedback ter harte en paste mijn presentaties aan, wat resulteerde in positieve feedback waarin werd benadrukt dat ik langzamer sprak en duidelijker was. Hierdoor kon mijn publiek mij beter volgen. Ten slotte besefte ik aan het begin van mijn opleiding dat ik weinig openstond voor ideeën van anderen. Mijn eigen ideeën waren leidend en er was weinig ruimte voor andere perspectieven. Nu ik meer opensta voor de ideeën van anderen, merk ik dat mijn collega's ook meer plezier hebben in hun werk. Uiteindelijk beseffen we dat we samenwerken en niet in isolatie handelen. Dit heeft mijn samenwerkingsvaardigheden aanzienlijk verbeterd.

Schaallopen

Tijdens onze een-na-laatste lesdag (lesdag 4) gingen Koen en ik schaallopen. We zochten een aparte ruimte op in een klaslokaal en legden papieren met cijfers van 1 tot en met 10 op de grond. Hiermee visualiseerden we ons leerdoel voor dit module.

Mijn leerdoel is om op een goede en effectieve manier mensen aan te sturen. Dit vereist sterke leiderschapseigenschappen. Op dit moment stuur ik collega's aan, maar nog niet op dagelijks niveau. Dit gebeurt meestal tijdens avonden of wanneer ik een van de leidinggevenden ben. Ik geef mezelf hiervoor een 4. Koen vroeg waarom ik mezelf een 4 gaf en ik legde uit dat ik nog niet alle ins en outs van leidinggeven ken en dat ik het nog niet op de juiste manier deed. Ik merkte dat ik soms onjuiste informatie gaf, waardoor collega's opdrachten verkeerd uitvoerden.

Gedurende dit module heb ik geprobeerd meer leiding te geven en ik heb dit besproken met mijn manager, die het een goed idee vond. Op mijn eigen afdeling probeer ik zowel parttimers als fulltimers op de juiste manier aan te sturen. Ik communiceer rustig en duidelijk en controleer regelmatig of ze het begrijpen. Ook stel ik nu meer vragen zonder direct het antwoord te geven. Hierdoor geef ik mezelf nu een 7.

Mijn doel voor het einde van deze periode is om naar een 9 te groeien. Ik wil een grotere groep tegelijk aansturen, waarbij alles soepel verloopt. Koen vroeg wat ik bedoelde met "soepel verloopt". Ik legde uit dat ik tijdens de dagelijkse opening al overdraag wat er moet gebeuren en mijn collega's vraag wat zij moeten doen. Daarnaast probeer ik een vertrouwenspersoon te zijn en sta ik open voor ideeën van collega's. We bespreken de ideeën en beoordelen of ze goed zijn. Bovendien wil ik tijdens mijn werkzaamheden beschikbaar zijn om anderen te helpen, zonder mijn eigen taken te verwaarlozen.

Als laatste vroeg Koen waarom ik niet naar een 10 kan streven. Ik antwoordde dat een 10 in deze periode nog niet realistisch is. Omdat ik nog niet dagelijks leiding geef, is het moeilijk om directe beslissingen te nemen, behalve op mijn eigen afdeling. Ik wil echter graag de hele winkelvloer kunnen aansturen op de juiste en effectieve manier. Pas als ik daarin slaag, zou dat voor mij een 10 zijn. Hoewel dit op de korte termijn haalbaar is, zal het niet binnen dit module plaatsvinden.

Reflectie gekozen filmpje

Ik heb een filmpje gekozen over perfectionisme. dit filmpje werd ik meteen herkend door de studenten. dit past goed bij mij omdat ik altijd voor het uiterste ga. ik moet minimaal een 10/10 scoren om tevreden te zijn.

Nu, tijdens het schooljaar ben ik erachter gekomen dat perfectionisme helemaal niet nodig is. Je zet druk achter jezelf want je wilt een 10/10 scoren. Dit kost veel tijd en soms wat stress.

Tijdens de studie en meer verantwoordelijkheden op het werk ben ik erachter gekomen dat een 7/10 ook goed is. Omdat ik verantwoordelijkheid moet uit kunnen dragen (want ja je kunt niet alles doen omdat ik meer verantwoordelijkheid krijg). je weet dat collega's die minder perfectionistisch zijn ook minder kritisch zijn op zichzelf. Wat ik een 7/10 vind, vinden zij het een 9/10. Ik heb tijdens het schooljaar hier overeen kunnen stappen. Het gaat me nu gemakkelijker van af en ik ben blij dat anderen 'mijn' werkzaamheden doen, want dit scheelt enorm veel tijd!

Verder kreeg ik in de les nog feedback:

Marrit: 'Je bent minder perfectionistisch dan voorheen. Vooral het laatste moduul merkte we dat.'

Hilbert vulde aan: 'De perfectionisme past bij Sander en dat is hoe we Sander kennen. Dat zie je en dat zegt hij ook over zichzelf'.

Sietske vroeg aan mij waarom ik het meer zou willen loslaten: Omdat ik meer verantwoordelijkheden heb gekregen en daarom ook mensen moet aan sturen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.

Kortom: Filmpje werd door iedereen herkent in de groep.

Reflectie presentatie PO

Ik had verschillende leerdoelen/competenties opgesteld die ik heb ontwikkeld in leerjaar 1. 

Ik heb een presentatie gehouden over mijn persoonlijke ontwikkeling in het eerste jaar. Ik heb de belangrijkste punten uitgekozen en in een presentatie verwerkt.

  1. De lat hoog leggen: Ik heb sinds het schooljaar de lat veel lager voor mezelf gelegd dan in het begin. De lat was voor mij veel te hoog en ik had te grote eisen in mijn pakket. Dit gedrag had ook invloed op mijn collega's, vrienden en klasgenoten. Het verlagen van de lat reflecteert goed op het filmpje over perfectionisme in les 5. Perfectionisme legde de lat hoog voor mij omdat ik een 10 uit 10 wilde scoren. Nu leg ik de lat lager en vind ik een voldoende ook echt voldoende. Dit geldt ook voor anderen, het hoeft namelijk niet altijd een tien te zijn. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar ik ben goed onderweg.

  2. Communiceren: Mijn communicatiegedrag was soms niet al te duidelijk. Ik praatte snel, legde snel uit of gaf onduidelijke uitleg, waardoor anderen het niet begrepen. Vooral in de eerste paar lessen merkte ik dit en ben ik hier een aantal keer op gaan reflecteren. Ik kwam erachter dat je door pauzes te nemen tijdens gesprekken veel rustiger en duidelijker overkomt. Nu is dit aanzienlijk verbeterd en spreek ik op een rustige en duidelijke manier.

  3. Ideeën naar voren brengen: ik kwam niet vaak met ideeën en ik was meer gefocust op het uitvoeren van taken. Ik kon eigenlijk niet goed op eigen initiatief komen met ideeën. Nu ik een verantwoordelijke functie heb en het bedrijf naar een hoger niveau moet tillen, is het opbrengen van ideeën erg belangrijk binnen ons filiaal. Ik kom met een aantal ideeën, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop of commercie. Mijn werkgever is erg blij dat ik met deze ideeën kom. Ik merk ook dat ik het werken nu leuker vind omdat mijn ideeën daadwerkelijk worden uitgevoerd.

  4. Analyseren: Het analyseren binnen ons filiaal is erg belangrijk. Voor mijn opleiding deed ik dat te weinig. Ik bestelde op gevoel en keek niet naar de cijfers van eerdere verkoopresultaten of andere historische gegevens. Vooral in module 3, e-commerce, heb ik gemerkt hoe belangrijk analytisch denken is om overvoorraad te voorkomen en nee-verkoop te verminderen. Daarom ga ik bij elke bestelling langs en bekijk ik wat de historie laat zien.

Ik sloot mijn presentatie af met een leuk ethisch dilemma: willen excelleren onder prestatiedruk of niet altijd de beste willen zijn en genieten van het leven zonder te veel druk. Ik kreeg meteen een reflecterende vraag waar ik bij hoorde of wat ik zou kiezen. Ik antwoordde dat ik voor mijn opleiding koos voor het eerste, omdat dat bij mij paste. Ik wilde altijd een 10 uit 10 scoren. Nu weet ik dat dit niet heel belangrijk is en dat plezier in het leven ook erg belangrijk is. Daarom zoek ik steeds meer naar een goede mix en dat ik bij beiden niet doorschiet.

In jaar 2 wil ik de lat nog lager voor mij leggen, om zo meer tijd en respect van collega's ervaren/ krijgen.

Mijn presentatie verliep erg goed. Ik had het gevoel dat de aandacht van de klasgenoten niet verslapte, wat in het begin van het schooljaar wel het geval was. Ik zorgde voor interessante onderwerpen en voorkwam dat het langdradig werd. Mijn presentatie was heel compact en er stonden geen rare dingen in.

© 2024 Professionele Persoonlijke Ontwikkeling van Sander Neleman. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin